Érdekességek, újdonságok az elektronika iránt érdeklődőknek

ElektroGuru - Az elektronika blog

Loot box: az új őrület a játékiparban

2017. október 24. -

Itt az új trend a játékvilágban, a lootboxok, avagy véletlenszerű jutalmat tartalmazó ládák, melyeket a legtöbb játékban pénzért is megvehetünk, illetve a játékkal való játszásért is megszerezhetünk (több-kevesebb ráfordítással). A legtöbb embernek erről azonnal az Overwatch jut eszébe, ám a jelenség ebben a játékban ugyan jelen van, de egyáltalán nem olyan problémás, mint a frissebb, vagy nemsokára megjelenő egyéb játékokban. És hogy miért is nem szeretik sokan ezt a rendszert? Mert az egész lutri, vagyis vagy sikerül megszereznünk a tárgyat, skint, egyebet, vagy nem. Ha nem, akkor ott van, hogy igyekszünk tovább játszani, és ládákat szerezni ingyen, vagy ott a vásárlás, amiért cserébe tovább próbálkozhatunk némi pénzkiadás mellett. Ezt sokan úgy kezelik, mint a szerencsejátékokat, és ez a megfigyelés egyáltalán nem alaptalan, bár az ESRB (korhatár-besorolással foglalkozó szervezet), valamint sok ország ezzel foglalkozó hatósága nem tekinti szerencsejátéknak a lootboxokat, mivel szerintük bár a szerencse fontos szerepet játszik, a játékosok minden esetben kapnak valamit a pénzükért (még akkor is, ha az a szerencsétlen helyzet alakul ki, hogy egyáltalán nem akarták az adott tárgyat). Hogy ebbe mennyi az igazság, mindenki döntse el maga, annyi biztos, hogy rengeteg olyan dolog van a lootboxok körül, ami erősen a nyerőgépek, félkarú rablók szintjére viszi a rendszert, elég csak arra gondolni, mekkora felhajtás van a legtöbb játékban a dobozok körül, mindegyik világít, izeg, mozog, maga a játék is felhívja rájuk a figyelmet, valamint a kinyitásuk is igazi élmény, különösképpen, ha épp egy legendás (nagyon ritka) cucc üti a markunkat. Ilyenkor rendkívüli hangeffekt is társul a nyitáshoz, ami gyakorlatilag arra jó, hogy maradandó élményt hagyjon a játékosban, aki ezt majd szeretné újra élni akár pénz ráköltése mellett is. Erre jó megoldás lenne, ha zsákbamacska helyett ténylegesen megvehetnénk az adott tárgyat, ám a legtöbb játékban erre nincs lehetőség.

loot_box.jpg

Hogy lehet jól csinálni?

Az Overwatch lootbox rendszere ugyan sokaknak szúrhatja a szemét, alapvetően nagy probléma nincs vele, hiszen ha csak játszunk a játékkal, már abból is szerezhetünk dobozokat elég tisztességes tempóban, valamint a külsőt megváltoztató kozmetikai cuccokon (skin), festékeken és beszédeken kívül nincs benne más, így nem juthatunk hozzá olyasmihez, ami előnybe juttat minket játékostársainkkal szemben. Persze előfordulhatnak előre nem látható előnyök vagy hátrányok, mint pl. egy világító skin, mely láthatóbbá tesz minket, vagy olyan skin, animáció, mellyel apróbb előnyhöz juthatunk, de ezek nem szándékosak és többnyire elenyészőek (valamint a többségüket egy patch javítani szokta). Valamint ott a játékban megszerezhető kredit, ami duplikációkért jár, és amiből konkrét jutalmakat tudunk megvásárolni, így adva egy második esélyt arra a játékosnak, hogy megszerezze kedvenc karaktere legújabb kinézetét.

És hogy hogy lehet ebből a rendszerből EA szintű pay to win rendszert csinálni?

Nos erre sok cég próbál rájönni úgy, hogy a vásárlóik ne érezzék átverve magukat, de azért a játékosok sem teljesen ostobák (legalábbis a többségük), és átlátják, ha egy rendszer már ténylegesen pay to winné válik (vagyis fizethetünk azért, hogy előnyökhöz jussunk más játékosokkal szemben). Ilyen például a legújabb Star Wars játék, a Battlefront 2, melyből kikerültek a season pass, paid DLC, valamint egyéb rendszerek, belekerült viszont egy lootbox rendszer, ami nem csak kozmetikai eszközöket ad, hanem a játékbeli fejlődésünkhöz szükséges tárgyakat tartalmaz, a loot boxok vásárlásával nő a karakterünk szintje, így az aktiválható star cardok száma is. Ez még csak a bétában elérhető, lehet, hogy a végleges rendszer nem lesz ilyen, de egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy ilyen lesz. A probléma ezzel, hogy ha valaki már az elején vásárol magának ilyen ládákat, és magas szintű képességekkel kezdi meg a játékbeli pályafutását, ő előnybe lesz azokkal szemben, akik nem költenek rá, ez pedig definíció szerint pay-to-win.

A bejegyzés trackback címe:

https://elektroguru.blog.hu/api/trackback/id/tr8413067458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.